Останні новини

В Україні відремонтували рекордні обсяги доріг за п'ять років: з чим залишилися проблеми

Загрузка...
"Укравтодор" відзвітував про ремонт 2100 км доріг. Це рекорд з 2011 року, коли країна готувалася до "Євро-2012".


Щорічне недофінансування українських доріг протяжністю 169,6 тис. км призвело до їх зношеності на 95-97%. З-за стану автомагістралей замість швидкості 60-70 км/год автомобілі їздять в середньому 30 км/год, відзначають в "Укравтодорі". До 2016 року в Україні відремонтували 816 км доріг – це піввідсотка від протяжності наших трас. З такими темпами на ремонт доріг піде 100 років.

Відремонтували 2100 км доріг – це багато чи мало

Україна посідає 137 місце з 144 країн світу за якістю доріг, а в Європі наші дороги – найгірші.

Довжина українських доріг – 430 тис. км. За стан більшої частини відповідають місцеві органи влади. За 170 тис. км трас, що з'єднують обласні центри і великі міста – "Укравтодор", і вони фінансуються з держбюджету. І ці дороги зношені на 95-97%, тобто, їм потрібен капітальний ремонт.

"95% доріг знаходяться в ненормативному стані – вони експлуатуються зі значними простроченими ремонтами", – відзначає радник голови "Укравтодору" Олександр Кава.

Причиною такого стану трас у відомстві називають недостатнє фінансування протягом останніх 10-15 років. Автодорожня галузь фінансувалася лише на 14-34% від необхідної потреби.


Об'їзна дорога в Мукачево, Закарпаття. 

За 11 місяців цього року в країні відремонтували 2100 км доріг. У порівнянні з останніми п'ятьма роками – це багато. При цьому, замість 35 млрд гривень "Укравтодор" отримав 28 млрд грн. У 2014 році в Україні зробили лише 102 км, в 2016 – 950 км. Але в країні 169,9 тис. км доріг і вони зношені на 95-97%. Виходить, що зараз в рік ремонтується 1,2% доріг на рік. Такими темпами країні знадобиться 100 років. Щоб привести дороги в порядок, потрібно збільшити фінансування в 10 разів. Але поки таких перспектив не передбачається.

"Відремонтували в два рази більше доріг, але це дуже мало. В Україні треба ремонтувати щороку 35 тис. км", – зазначає голова громадської організації "Моя дорога" Роман Хміль.

Одна з проблем у тому, що "Укравтодор" отримує гроші з держбюджету з затримкою. Тому, поки відбудуться тендери, роботи починаються тільки в червні, замість квітня. Через це втрачається два місяці для робіт.

Зараз ремонтує дороги і контролює їх якість "Укравтодор" через свої підрозділи. В ході децентралізації держава зніме з плечей" дороги місцевого значення і передасть їх під опіку областей, відповідати за ремонт доріг будуть обладміністрації, а не "Укравтодор". Гроші на ремонт доріг в регіонах будуть надходити з територіальних підрозділів Дорожнього фонду, який запрацює у 2018 році.

Чого чекати в 2018-м

У проекті бюджету на наступний рік на дороги закладено 44 млрд гривень – це на 37% більше, ніж у цьому році. Міністр інфраструктури Володимир Омельян вважає, що на ці гроші можна буде відремонтувати 4-5 тис. км доріг державного значення.

"Кожен рік потрібно ремонтувати 34 тис. км. Для цього потрібно 100 млрд гривень в рік", – коментує Роман Хміль.

З 2018 року в Україні створюється дорожній фонд, але він не зможе забезпечити таких доходів. Щоб підвищити надходження до бюджету, потрібно перекрити потоки контрабанди підакцизних товарів і подвоїти сам акциз на паливо, вважає експерт.

"Але перед тим, як підвищувати акцизи, потрібно навчитися витрачати ті, які збираються зараз. В цьому напрямку реформа рухається дуже повільно. Тоді ми зможемо зробити дороги не за 20 років, а за 10. Але підвищення акцизу – це наступний крок, у нас поки проблема з першим", – додає Він.


Однак з теперішніми темпами через 10 років дороги кращими не стануть. Обсяги робіт на дорогах – на рівні статистичної похибки. Поки в рік країна не буде ремонтувати 30-40 тис. км – ремонту не буде помітно.

У 2018 році "Укравтодор" планує передати 120 тис. км трас областях. 50 тис. км відомство залишить собі. Але бюджет той самий – 44 млрд грн.

"Не факт, що місцева влада готова вийти ремонтувати такі обсяги. Піде рік-два поки вони розберуться. Децентралізація – це правильно, але буде рік-два паузи", – вважає Хміль

Для стабільного фінансування магістралей в Україні з 2018 року запрацює Дорожній фонд. Він буде наповнюватися за рахунок акцизу і ввізного мита на пальне й автомобілі, штрафів за перевищення нормативного ваги і спецфонду Держбюджету. В "Укравтодорі" вважають, що Фонд забезпечить галузі 50 млрд на рік. Але повноцінно він буде наповнюватися з 2020 року, в 2018-му буде надходити 50% від зазначених зборів, в 2019-му – 75%.

Загрузка...